Русь православная преподобный андрей рублев. Тропарь преподобным Андронику, Савве, Александру Московским, Даниилу Черному и Андрею Рублеву

Преподобный Андрей Рублев - великий древнерусский иконописец, мастер московской школы иконописи, основоположник русской живописи. Самым знаменитым его творением является , которая стала символом русского православия. Андрей был монахом: принял постриг в , жил и скончался в московском . Человек святой жизни, он был знаком и близко общался с учениками преподобного .

Благодаря своему духовному авторитету и огромному таланту, Андрей Рублев пользовался уважением великих князей, которые поручали ему совместно с другими иконописцами писать фрески и иконы для крупнейших соборов - в Москве, Звенигороде, Владимире. Рублев работал вместе с такими мастерами, как знаменитый Феофан Грек и Даниил Черный и постепенно выработал свой неповторимый стиль, ставший образцом именно русской иконописи. Манера письма преподобного Андрея была самобытной и отличалась мягкостью и проникновенностью. В своих иконах и фресках Андрей Рублев воплотил то, что называют «богословием в красках»: он раскрывал в художественных образах вероучение православной церкви.

Кисти Андрея Рублева принадлежат:
- прославленная икона Троицы Ветхозаветной, написанная для Троице-Сергиевой лавры, и роспись каменного собора того же монастыря;
- Звенигородский чин (изображения Спасителя, архангела Михаила и апостола Павла);
- росписи (совместно с Феофаном Греком и Прохором с Городца) и ряд икон Московского Кремля;
- росписи во Владимире (из них до нашего времени сохранился только «Страшный суд»), иконостас того же собора, переданный в XVIII веке в село Васильевское близ Шуи (так называемый Васильевский чин ),
- роспись Андроникова монастыря.

    Подробнее о жизни и творчестве Андрея Рублева можно прочитать в нашей ко дню памяти святого иконописца.

    Существует предположение, что Андрей Рублев видел Сергия Радонежского и даже запечатлел его черты в ликах Спасителя на некоторых своих иконах.

    Роспись Спасского собора Андроникова монастыря считается последней работой Андрея Рублева. Вскоре после ее завершения он скончался.

    К «кругу Рублева» относят некоторые древние русские иконы, авторство которых не установлено.

    Андрей Рублев был канонизирован как преподобный Поместным Собором русской Церкви только в конце XX века, в 1988 году (год тысячелетия Крещения Руси), хотя его почитание началось почти сразу после кончины. Место погребения святого находится на монастырском кладбище Андроникова монастыря возле Спасского собора.

    Иконы и фрески Рублева уже при его жизни высоко ценились и считались чудотворными.

  • Музей древнерусского искусства имени Андрея Рублева находится в Андрониковом монастыре в Москве
  • Авторитет Андрея как «художника-богослова» был так велик, что московский Стоглавый собор повелел писать иконы, в частности Святую Троицу, только «по греческим образцам и Рублеву»

Андрей Рублев - известный древнерусский иконописец, знаменитый своими росписями соборов Москвы, Владимира и монастыря в Троице-Сергиевой лавре. Биографических данных о его жизни сохранилось немного, о них рассказывается в его биографии, которую мы вам представим ниже. Самая знаменитая его икона, хранящаяся в Третьяковской галерее, - «Троица».

Андрей Рублев: биография и творчество (кратко)

  • 1360-е годы - родился в Радонеже в семье ремесленника.
  • 1405 г. - участвует вместе с другими художниками в работе над фресками и иконами Благовещенского собора (Москва).
  • 1408 г. - работы в Успенском соборе Владимира вместе с Д. Черным, уже в эти годы он имел свой стиль и обучал учеников.
  • 1420 г. - создание иконостаса Троицкого собора в Сергиевом Посаде, в том числе и известной «Троицы», считающейся шедевром мировой иконописи.
  • 1425 г. - участие в строительстве и росписях Андроникова монастыря (Москва).
  • 1428 г. - смерть от чумы.

Детство, отрочество, монашество

Родился Андрей Рублев в 60-х годах 14-го столетия, место рождения также неизвестно точно. По одним сведениям, он родился в городке Радонеже, расположенном рядом с Троице-Сергиевой лаврой, по другим - в Нижнем Новгороде. Отец его был ремесленником, о чем можно судить по его фамилии, ведь рубелем в те времена называли инструмент для работы с кожей. По некоторым данным, еще в юности он стал послушником Троице-Сергиева монастыря, а затем монахом, получив при пострижении имя Андрей (точное его имя неизвестно).

Биография иконописца Андрея Рублева берет свое начало в этих стенах, где он начинает обучаться мастерству иконописи, изучает труды по философии Сергия Радонежского, основателя монастыря. Там же, посещая монастырскую библиотеку, он внимательно и с большим рвением изучает работы мастеров и художников античности, писавших иконы.

Конец 14-го века стал для российского государства тяжелым временем: в 1364-1366 годах в Москве свирепствовала чума, в 1365-м случился пожар, уничтоживший почти весь город. Затем в 1371 году Москву взял в осаду князь Ольгерд, после чего на эти земли пришел голод.

Начало творческого пути

В биографии Андрея Рублева творчество и первые работы его как художника упоминаются впервые в 1405 году, когда он, переехав в Москву, вместе с Феофаном Греком занялся росписью Благовещенского собора. Судьба собора сложилась трагически: спустя 9 лет он был разрушен, а затем перестраивался несколько раз. Но некоторые работы чудом сохранились: это 2 яруса иконостаса, в которых есть 7 икон, сделанных Андреем Рублевым, и 6 - старцем Прохором из Городца, известным мастером иконописи тех времен.

Уже по этим работам заметна рука мастера, более свободная и легкая по сравнению со старцем Прохором, но уже высокопрофессиональная. Эта серия праздничных икон является первой на Руси: «Благовещение», «Рождество Христово», «Крещение», «Преображение» и др.

В эти годы Рублевым также написана икона-копия «Владимирская Богоматерь» с известного византийского образа, а также рисунка из книги «Евангелие Хитрово», которая получила свое название по фамилии боярина, в вещах которого была найдена в 17-м веке. По предположениям искусствоведов, эта рукопись, не имеющая ценности, в те годы могла быть создана только на деньги либо митрополита Руси, либо одного из великих князей.

Росписи Владимирского Успенского собора

Следующие достоверные факты биографии Андрея Рублева говорят об упоминании его как о художнике и приходятся на май 1408 года, когда московский князь повелел написать новые фрески на месте утраченных росписей 12-го века в Успенском соборе во Владимире. Андрей Рублев и Даниил Черный приехали сюда по приглашению князя, чтобы делать настенные росписи, а Рублев еще работал над несколькими иконами, в том числе со своими учениками. Эти работы сейчас выставлены в Третьяковской галерее и Русском музее в Петербурге.

Фрески на западной стене Владимирского собора, которые сохранились до наших дней, являются частями большой композиции «Страшный суд». В ней четко определены изображения, принадлежащие руке А. Рублева, которые имеют необычный и сильный эмоциональный настрой. В фигурах ангела с трубой, апостола Петра и самих сценах суда отсутствуют эмоции страха перед карами небесными, а возносится просветленное настроение и идея всепрощения.

Иконы в Звенигороде

В 1918 г. в подмосковном городе Звенигороде в старом деревянном сарае были обнаружены 3 иконы, датированные 1410 годом. По некоторым данным они писались для иконостаса местного храма, однако по заключению современных исследователей ни одна из церквей не подходит по размерам. Условно их назвали «Звенигородский чин», «Апостол Михаил», «Спас», «Апостол Павел», и, несомненно, они могут принадлежать исключительно руке А. Рублева.

Эти иконы в биографии Андрея Рублева стали новым подтверждение его таланта, способного собрать в единое целое и подчинить полной гармонии сиренево-розово-голубые цвета, который остался неповторимым на протяжении нескольких столетий. Светлые настроения как завершение творческих исканий Рублева воплотились в разнообразных образах этих творений, в которых мастер иконописи сделал обобщение различных размышлений о моральных ценностях каждого человека, принадлежащих его современникам.

Самой интересной искусствоведы считают икону «Спас», хотя сохранилась она очень плохо, но лицо Иисуса Христа, наделенное славянскими чертами, просматривается хорошо. Христос смотрит внимательно очень спокойным проницательным взглядом. Весь его облик наполнен энергией, вниманием и благожелательностью.

В иконе «Архангел Михаил» художник воспел лирические раздумья и мысли поэта. Хотя ангел и является небесным, а не телесным созданием, Рублев воплотил в нем всю земную красоту человека. Апостол Павел изображен иконописцем в виде философа-мыслителя, написан в мягкой серо-сиреневой гамме с голубыми тонами.

Росписи собора Святой Троицы

В это время татарский хан Едыгей собрал войско и пошел на Москву, которую взять он не смог. Однако попутно татары подожгли множество поселений и городов, не смогли спасти и Троицкий монастырь, где в эти годы служил игумен Никон. В последующие годы Никон приложил все усилия, чтобы восстановить монастырь, и в 1424-м взялся за строительство белокаменного храма, на которое и были приглашены для создания росписей Д. Черный и А. Рублев. Все работы в этом храме датированы 1425-1427 годами.

Тогда же была написана и самая знаменитая в биографии Андрея Рублева икона «Троица». Она была частью иконостаса Троицкого собора в Сергиевом Посаде и считается самой совершенной в художественном отношении среди иконописных работ того времени. Художник отразил в ней понятие православной религии о триединстве Бога.

История нахождения этой иконы очень интересна: несколько столетий она была на всеобщем обозрении, однако ее не замечали. Так случилось, что в 1575 году царь Иван Грозный сделал распоряжение закрыть ее окладом из золота, и были видны только лики, ступни и кисти рук. Затем в 1600 году Борис Годунов поменял оклад на новый, еще более роскошный. Во время замены икону для сохранения покрывали олифой, которая делала краски более яркими. С течением времени внешний слой стал темнеть, на него оседала копоть от свечей, попадал дым от ладана. Чтобы икона выглядела лучше, ее постоянно подновляли, накладывая сверху слои краски по контурам рисунка, а затем опять покрывали олифой. Скорее всего, икона со временем бы погибла, если бы не случай. В начале 20-го века реставраторы с помощью скальпеля соскоблили верхние слои, и их глазам открылось прекрасное творение великого иконописца.

К числу сохранившихся до наших времен фресок Троицкого собора, по заключению искусствоведов, руке А. Рублева принадлежат «Крещение», «Архангел Михаил» и «Апостол Павел». По колориту и глубине содержания, по красоте и цветовой гамме они напоминают «Троицу».

Последняя работа

В конце 1420-х годов, завершив работы в соборе Св. Троицы, умер многолетний друг и соратник иконописца Даниил Черный и был похоронен здесь же. После этого А. Рублев возвращается в Москву для работы над росписями Спасского собора в Андрониковом монастыре, которую он успел закончить в 1428 году. По некоторым данным, он принимал участие и в его строительства. Эта работа стала последней в биографии Андрея Рублева.

Умер знаменитый живописец в 1428 году в Москве во время эпидемии чумы, похоронен возле колокольни Андроникова монастыря. В 1988-м, в год тысячелетия крещения Руси, он был канонизирован Русской православной церковью.

Фильм об Андрее Рублеве

В биографии Андрея Рублева до сих множество черных пятен. По сути, точных данных о нем известно очень мало, кроме двух упоминаний в исторических источниках. Даже написание его знаменитой иконы «Троица» исследователи датируют двумя разными годами: 1411 или 1425-1427 гг.

Одним из способов поведать миру об этом талантливом человеке, об эпохе, в которой он жил, о его творческих поисках и становлении как художника стал фильм-повествование, снятый в 60-е годы 20-го века знаменитым режиссером А. Тарковским. В нескольких новеллах фильм рисует картины средневековой Руси, повествует кратко о биографии Андрея Рублева, о его мировоззрениях и сомнениях, об его обете молчания, который он соблюдал 15 лет, и других интересных фактах из жизни иконописца.

Память преподобного Андрея Рублева совершается в Православной Церкви 17 июля по новому стилю.

Жизнь преподобного Андрея Рублева
О жизненном пути святого иконописца сохранилось очень мало сведений. Известно, что он родился около 1370 года в Московском княжестве в семье ремесленника, о чем говорит данное ему прозвище «Рублев», которое происходит от слова «рубель» - инструмент, использовавшийся кожевенниками. Предполагают, что преподобный Андрей обучался иконописи в Византии и Болгарии, что было обычным в то время, поскольку русская иконописная школа еще не сформировалась и некоторые монахи отправлялись в православные страны, чтобы обучаться этому искусству у православных мастеров. Косвенным свидетельством того, что Андрей Рублев совершал путешествие в дальние страны, является изображение греческого корабля, написанное им на фреске Владимирского Успенского собора. На этой росписи морское судно выполнено с точностью и большим количеством деталей, какие мог написать только человек, воочию видевший корабли. Однако есть другая гипотеза, по которой преподобный Андрей никогда не покидал пределов Руси, а сведения о дальних странах получил от своего учителя, святого Феофана Грека.
Известно также, что преподобный Андрей отличался большой образованностью, мудростью и духовностью, о чем красноречиво говорят его иконописные изображения. Святой Андрей Рублев был современником многих святых. Работая в различных монастырях, он имел возможность познакомиться с такими великими подвижниками как святые Савва Сторожевский, Епифаний Премудрый и святитель Киприан, митрополит Московский. Последний оказал особенно большое влияние на мировоззрение иконописца. Этот святой, подвизавшийся некоторое время на Афоне, был знаком со многими известными монахами-исихастами и принес на русскую землю их учение об умном делании и вознесении ума к Божественному свету, благодаря святым иконам. Преподобный Андрей Рублев глубоко проникся этим возвышенным учением, и оно оказало несомненное влияние на его творчество.
О времени принятия преподобным Андреем монашеского пострига ничего не известно, а первое упоминание о нем встречается лишь в летописях 1405 года, в которых говориться о его совместной работе со святым Феофаном Греком в Московском Кремле, где иконописцы делали росписи Благовещенского собора. Такая ответственная работа говорит о том, что к этому времени святой Андрей Рублев стал уже известным иконописцем, не уступавшим в мастерстве византийскому изографу святому Феофану Греку. Второе упоминание о преподобном Андрее Рублеве встречается в летописях 1408 году в связи с его работой в Успенском Владимирском соборе. К этому времени у него уже выработался собственный иконописный стиль и появились первые ученики. Святой Андрей Рублев также работал вместе с другим известным иконописцем, Даниилом Черным, делая росписи в Троице-Сергиевой лавре. Преподобный скончался в 1428 году от чумы и был похоронен в Андрониковом монастыре в Москве, где работал над своими последними фресками. Почитание святого иконописца началось вскоре после его смерти. В 1551 году Стоглавый Собор постановил писать изображение Святой Троицы как святой Андрей Рублев, возведя, таким образом, его творчество в иконописный канон.
В XVIII-XIX веках русская церковная живопись отошла от православных традиций, однако в начале XX века появился интерес к древней иконописи, и многие открыли для себя творчество Андрея Рублева, однако канонизация святого состоялась лишь в 1988 году.

Иконописное наследие святого Андрея Рублева
Преподобный Андрей Рублев часто работал как художник-монументалист, создавая фрески во многих крупных соборах и монастырях. К самым известным его работам относятся росписи Благовещенского собора Московского Кремля, фрески и иконостас Успенского собора во Владимире, а также росписи Троицкого собора Троице-Сергиевой лавры, которые не дошли до наших дней. Однако вершиной творчества преподобного Андрея являются отдельные иконы, в первую очередь образ Пресвятой Троицы, созданный изографом для Троицкого собора Троицкого монастыря. В основу иконы легла ветхозаветная история о явлении Аврааму трех Ангелов, которых он встретил под Мамврийским дубом. Этот эпизод издавна объяснялся как явление праотцу Аврааму Самого Бога в Трех Лицах, поэтому подобная иконография получила название «Троицы Ветхозаветной». В христианской иконописи это было единственное канонически допустимое изображение Пресвятой Троицы. Часто в изображении сюжета иконописцы писали множество бытовых деталей, указывающих на гостеприимство Авраама. В образе, написанном преподобным Андреем Рублевым, нет ничего лишнего, все внимание молящегося обращено на Святую Троицу. Композиция иконы имеет глубокую символику: в расположении фигур Ангелов угадывается круг, являющийся образом вечности, а центром иконы является сосуд, напоминающий о Евахристической Чаше.
Преподобный Андрей Рублев часто работал вместе с другими известными иконописцами, поэтому точное авторство той или иной росписи или иконы невозможно установить, так как не было традиции подписывать своим именем иконописное изображение. Однако авторство «Троицы» никогда не подвергалось сомнению. Эта икона, выражающая образно основные христианские вероучительные истины, своей высокой духовностью и возвышенностью свидетельствует о святости ее создателя.

Тропарь, глас 3:
Божественнаго света лучами облистаемый,/ преподобне Андрее,/ Христа познал еси, Божию Премудрость и Силу,/ и иконою Святыя Троицы всему миру проповедал еси/ Единство во Святей Троице,/ мы же со удивлением и радостию вопием ти:/ имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице,// моли просветити души наша.

Кондак, глас 8:
От юности к Божественней красоте устремляяся,/ чудный иконописец в земли Российстей был еси,/ и богоносным твоим учителем поревновав,/ сиянием добродетелей украсился еси, преподобне Андрее,// темже и явися Церкве нашея похвала и радование.

Величание:
Ублажаем тя, преподобне отче наш Андрее, образ Пресвятыя Троицы нам даровавый, и тем лучами Триипостаснаго Божества всех нас просветивый.

Молитва:
О предивный иконописче преподобне отче Андрее! Услыши моления нас, грешных, с верою, надеждою и любовию взывающих тебе, и буди предстателем нашим пред Святою Троицею. Творивый благодатно в храмех Божиих, помози и нам созидати храмы во славу Божию. Постигнув тайны красоты истинныя, озари нас познанием красоты богослужения нетленныя. Исцеляяй души взиранием на иконы твоя, даруй нам и мощей твоих цельбу. Послуживый единению верных, исходатай и нам единым сердцем и едины устны восхвалити утишающаго розни мира сего в Троице славимаго Бога, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Молитвы - Андрею Рублеву

глас 3
Божественнаго света лучами облистаемый, преподобие Андрее, Христа познал еси, Божию Премудрость и Силу, и иконою Святыя Троицы всему миру проповедал еси Единство во Святей Троице, мы же со удивлением и радостию вопием ти: имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, моли просветити души наша.

глас 8

величание

Ублажаем тя, преподобне отче наш Андрее, образ Пресвятыя Троицы нам даровавый, и тем лучами Триипостаснаго Божества всех нас просветивый.

Кондак 1
Истиннаго богословия обретение, преподобне Андрее, познав Всесвятую Троицу во Единице, начертал еси изображения святая, чудесами прославленная, мир просвещающая. Имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, моли просветити и наша души, да зовем ти: Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Икос 1
Ангельскаго жития от юности твоея возжадал еси, преподобне: убо ко святей обители великаго Сергия притекл еси и в послушании авве земли русския, дондеже призва тя Господь в небесную обитель, живописа святии образы еси и ныне благодать даруяй всем припадающим к ним. Темже и мы благодарно вопием ти: Радуйся, ангельскую чистоту возлюбивый; Радуйся, во ангельстем образе послуживый; Радуйся, в одежду послушания облаченный; Радуйся, тезоименный храбрости, во иночестве Андреем нареченный. Радуйся, смирения ради мирское имя сокрывый; Радуйся, смирения образы на иконах явивый. Радуйся, Безначальныя Троицы во Единице воспевателю; Радуйся, Трисветлаго Бога служителю. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 2
Видя скорбь и разорение земли русския от нечестивых, Андрее славне, оставил еси надежду на князей и возложив ея на Единаго Человеколюбца, научаеши и нас с верою взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 2
Разум богоозаренный, Андрее всехвальне, стяжав, в истощенней нашествии иноплеменными земли возскорбел еси оскудевшаго верою Отечествия ради и служителем Спасителя стал еси. Сего ради мы с любовию восклицаем ти: Радуйся, скорби земли русския в свое сердце сложивый; Радуйся, сосудом Божиим послуживый. Радуйся, полона иноплеменнаго избежал еси; Радуйся, от плена страстей сердце удержал еси. Радуйся, в обители Святыя Троицы духом возраставый; Радуйся, Триипостасное Божество воспевавый. Радуйся, в любви Христове ныне пребываеши; Радуйся, нас в вере, надежде и любви укрепляеши. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 3
Силою Всевышняго притекла благодать к воздвижению монастыря Нерукотвореннаго образа Спасова, волею Господа направился ты, преподобне, к сему месту святому и пел еси Богу песнь ангельскую: Аллилуиа.

Икос 3
Имея сердце, послушное Богу и авве Сергию, в обитель на Яузе реце ко святому Андронику направился еси, Андрее богомудре, ведал бо преподобный Сергий грядущее прославление тобою имени Божия во граде Москве. Мы же, дивяся Божию промышлению, воспеваем ти таковая: Радуйся, благодатию Божиею в град Москву приведенный; Радуйся, ко святому иконописательству определенный. Радуйся, искуснаго живописца Даниила спостника обрел еси; Радуйся, дар образописания растил еси. Радуйся, Евангелия в красках воплотителю; Радуйся, Нерукотвореннаго Спаса изобразителю. Радуйся, яко иконы твоя свидетельство православныя веры явили; Радуйся, яко чрез тебе явленныя образы вселенную просветили. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 4
Бурею житейскаго моря сокрушаемы есмы, созерцанием мира горняго на иконах твоих, Андрее пречудне, тихое пристанище обретаем. И светом дивным озарены есмы, поем Богу: Аллилуиа.

Икос 4
Слышав, создателю икон дивных, посвящение времени праздников Богу Единому, сии дни не писал еси образов, но святыя иконы созерцал еси. Темже ти рцем таковая: Радуйся, во дни Господския и Богородичныя созерцанием икон к первообразам восходивый; Радуйся, слезными мольбами у Господа подвига иконописательства испросивый. Радуйся, яко Первому Творцу икон, создавшему ветхаго Адама уподоблен еси; Радуйся, яко Искупителя Адамова падения в ликах воплотил еси. Радуйся, иконотворчеством окна в Царство Божие открывый; Радуйся, себе в икону Божию претворивый. Радуйся, яко к невидиму свету ум возносиши; Радуйся, от мира дольняго к миру горнему нас возводиши. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 5
Богородицу и Матерь Света достойнословля, со тщанием писал еси образы Ея, воздавая хвалу Единаго от Троицы Бога Слова Рождшей, и воспевая: Аллилуиа.

Икос 5
Видев нашествие грознаго врага, Андрее святый, молил еси со Церковию и всем народом о даровании избавы от полчищь вражиих. Радость же спасения Державною Помощницею града от супостата запечатлел еси в иконе Всемилостивыя Заступницы. Мы же, видя любовь твою ко Пречистой, умиленно поем: Радуйся, любовь велию ко Всепетой Мати имеяй; Радуйся, в печали и скорби Ей молитвенно предстояй. Радуйся, защиты Отечествия ради ко Пресвятей Заступнице взывавый; Радуйся, по изгнании сопостатных поган Приснодеву величавый. Радуйся, на руку Своею Царя Славы несшую превозносиши; Радуйся, рукама своима образ Присноцарствующей запечатлеваеши. Радуйся, сретение с Богом в сердце хранивый; Радуйся, Сретенскому монастырю образ Богоматери подаривый. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 6
Проповедник живописательный Царствия обетованнаго верным был еси, и благим своим житием и милостию Божиею обрел еси его. Помози, отче, достигнути райских блаженств и нам, дерзающим взывати Богу: Аллилуиа.

Икос 6
Возсиял дар богодухновенный в соборней Церкви Благовещения Пресвятыя Богородицы, егда пророчески созидал еси, Андрее богоизбранне, со Феофаном Гречином и старцем Прохором с Городка. Дивляся видению твоему, поем: Радуйся, изрядный молитвенниче и постниче; Радуйся, Андрее светлоподобниче. Радуйся, подобно учеником Христовым Фаворским светом освященный; Радуйся, Небеснаго Владыки служителю верный. Радуйся, ангелов собеседниче; Радуйся, равноангельнаго жития проповедниче. Радуйся, со Феофаном и Прохором зерцало райскаго блажества нам даруеши; Радуйся, к Царствию Небесному путь показуеши. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 7
Хотя обновити Успенский собор во граде Владимире, великий князь призва тя со спостником Даниилом. Вы же двоица блаженная, возводяще ум к Невещественному и Божественному Свету, вознесеста молитву: Аллилуиа.

Икос 7
Новыя и чудныя образы написали еста, Данииле и Андрее, во утихновение страждущим. Украсили еста Владимирский собор Успения Пресвятыя Богородицы шествием в рай праведных со святыми апостолы Петром и Павлом во главе и Второе пришествие Господа Иисуса Христа начертали еста. Мы же, дивляся провозвещению твоему, отче Андрее, глаголем: Радуйся, собора Успения Пресвятыя Богородицы обновителю; Радуйся, Не Оставляющия нас во Успении Своем дивный похвалителю. Радуйся, скорбное и светлое шествие праведников в рай начертал еси; Радуйся, ангелов огнь испускающих расписал еси. Радуйся, Втораго пришествия Господа Всевышняго прославителю; Радуйся, пространств и времен просветителю. Радуйся, велию радость граду Владимиру доставляяй; Радуйся, по окончании трудов в Москве пребываяй. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 8
Странником на земли бе еси Андрее светонаставниче, дара образописания ради в веси многажды призываемь. Но и пешешествуя, ум и сердце в стоянии пред Богом держал еси, непрестанно воспевая Ему: Аллилуиа.

Икос 8
Веси иныя преукрасив, старче Андрее, направил еси стопы твоя во Звениград, идеже во соборе Успения по благословению святаго Саввы игумена создал еси Деисус чудно велми. Сего ради тебе зовем: Радуйся, по зову Божию стопы своя в путь направляеши; Радуйся, ум и сердце к стоянию пред Богом принуждаеши. Радуйся, собора Успенскаго дивный украсителю; Радуйся, красоты совершенныя в образе Спасове явителю. Радуйся, Священнаго Писания ревнителю усердный; Радуйся, Учения Христова живописателю верный. Радуйся, Святыя Руси прозябение; Радуйся, града нашего заступление. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 9
Весь монастырь разорение от нечестиваго князя понесл есть, ты же, Андрее святе, ведая о упреждении братии обители Пресвятыя Троицы аввою Сергием в тонцем сне, возгласил еси: Аллилуиа.

Икос 9
Ветии многовещаннии како могут поведати скорбь и тесноту земли русския от нашествия князя татарскаго, грады жегущаго и грабящаго. Ты же, Андрее преподобне, призван был образописати в каменнем храме во имя Пресвятыя Троицы, воздвигнутем вместо сожженныя древяныя церкви. Молим тебе: укрепи верою сердца наша, страстьми пожженная, и запечатлей в них образ Пресвятыя Троицы. Милостив буди нам, поющим: Радуйся, свидетелем спасения братии аввою Сергием ставый; Радуйся, икону Господа Иисуса Христа-Спасителя написавый. Радуйся, учиши бо и по разорении церкви не унывати; Радуйся, помогаеши бо крепчайший храм воздвизати. Радуйся, образы в обители обновляеши; Радуйся, образ Божий в сердцах возставляти научаеши. Радуйся, храма во имя Пресвятыя Троицы украсителю; Радуйся, себе в храм Трисияннаго Божества претворителю. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 10
Спасти хотя землю русскую от розни мира сего и памятуя о ревнители Святыя и Живоначальныя Троицы преподобном отце нашем Сергии, уподобился отче Андрее Аврааму гостеприимцу, в образе триех странник у дуба Мамврийскаго Единаго Господа воспринимая, и написал еси икону Пресвятыя Троицы, непрестанно моляся: Аллилуиа.

Икос 10
Стеною необоримою буди всем православным христианом, Андрее славословимый, дерзновенно моля Пресвятую Троицу о нас, поющих тебе сице: Радуйся, сподобился еси явление Триипостаснаго Бога у дуба Мамврийскаго написати; Радуйся, помогаеши бо душам в Царство Небесное прорастати. Радуйся, Церкви Российския чудный плоде; Радуйся, иконописателю таинственнаго догмата Троицы. Радуйся, преподобнаго Никона прилежный послушниче; Радуйся, святаго Сергия Радонежскаго чудотворца достойная похвало. Радуйся, тобою бо Единство в Троице Отца и Сына и Святаго Духа прославляется; Радуйся, воззрением на чудотворныя иконы твоя рознь мира побеждается. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 11
Пение ангельское ублажа тебе, егда возвратився в Андроникову обитель, в небесныя обители преселитися готовился еси, вопия Богу: Аллилуиа.

Икос 11
Светоявлением во славе Даниилу спостнику, на одре смертнем лежащу призвал еси последовати себе, и сретил еси с любовию от мира сего отшедшаго. Чесо ради водворение тебе, преподобне Андрее, во Царствие Пресвятыя Троицы воспеваем: Радуйся, земная странства завершивый; Радуйся, друга из мира дольняго и в мире горнем любивый. Радуйся, свидетельство истины Православия всему миру являеши; Радуйся, и ныне истинно Бога в Троице прославляеши. Радуйся, талант вверенных умножение; Радуйся, Царствия Святыя Троицы достижение. Радуйся, и по преставлении нас не оставляеши; Радуйся, радость православным христианом доставляеши. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 12
Благодать храма во имя твое, иконописче Андрее, изливается окрест и зовет всех отвратився от тленнаго, обратити ум, сердце и дела к Богу, прославляя Его: Аллилуиа.

Икос 12
Поюще созидание храма твоего в Раменках, ублажаем тя, отче наш Андрее, яко молитвеннаго предстателя за ны Пресвятей Троице и возглашаем ти таковая: Радуйся, нас яко овчу заблудшую на рамена взявый; Радуйся, по прославлении местом храма своего Раменки избравый. Радуйся, общину верных Пресвятей Троице созидая; Радуйся, святым житием твоим к святости призывая. Радуйся, дерзновением к познанию истины поучаеши; Радуйся, Отца и Сына и Святаго Духа прославляеши. Радуйся, един из воинства Христова; Радуйся, пастырю наш предобрый. Радуйся, преподобне отче Андрее, иконописче предивный.

Кондак 13
О дивный иконописче, преподобне и богоносне отче Андрее! Приими с любовию тебе приносимое малое сие хваление и моли Пресвятую Троицу: да укрепит веру православную, да избавит нас от розни и сподобит со избранными своими воспевати славимаго в Троице Бога: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем Икос 1 и Кондак 1)

Ирмос: Поем песнь победную Единому Богу, сотворшему преславная: древле бо фараона со всевоинством в мори погрузи.

Припев:

Приидите, вернии, со преподобным Андреем песнь победную воспоим и возславим Пресвятую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

К Преподобному Сергию, якоже достойный ученик, блаженне Андрее, притекл еси, и чрез того Святым Духом наставлен был еси, и вкупе с богоносными Сергием и Никоном, трие прослависте Троицу во Единице.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Сергия великаго достойне прославил еси, яко чтителя Пресвятыя Троицы, емуже усердно подражал еси, и нас научаеши достойно покланятися Единому Богу, в Трех Лицех нераздельно Сущему, Сотворшему Небо и землю.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Дар художества от Бога имея и красоту церковную от юности возлюбив, во обитель Спасову, яже на Яузе реце, притекл еси, Андрее блаженне, идеже от преподобнаго Андроника к Горней красоте и житию Ангельскому наставлен быв, весь мир чудными образы просвещаеши.

Слава: Сергием богомудрым научен, древним богословом подобен явился еси, преподобне Андрее, и яко тии словом, тако ты иконою догмат Троицы проповедал еси в русской земли, и ныне исповедати сей всех научаеши.

И ныне: Радуйся, Богородице Дево, радуйся, Владычице мира, в Тя бо вселися Един от Святыя Троицы, сего ради имаши силу спасати погибающия, спаси paбы Твоя, молящияся Тебе.

Ирмос: Утвердися сердце мое в Господе, вознесеся рог мой в Бозе моем, яко несть свят, паче Тебе, Господи.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Сердце твое утвердил еси в Господе, отче преподобне, и душу очистил еси покаянием, тело же предал пощению и трудом и обитель Пресвятыя Троицы явился еси, Юже моли о спасении душ наших.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Возлюбил еси Господа всем сердцем, досточудне Андрее, и любовию на враги вооружился еси, всех желая обрести Пресвятей Троице, и всех зовеши Господа возлюбити любовию неутолимою.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Верою сердце утвердил еси незыблемо в Господе, и славу Небесную созерцал еси сердечныма очима, и благодатию Духа Святаго показуеши в вещественных образех невещественная, да и мы ныне пробудимся от сна греховнаго и узрим свет Истинный.

Слава: Возвеселился еси всем сердцем о Господе, и по всей земли прославил еси в совершенных образех Победителя смерти, и ныне пребываеши в непрестанней радости, восходя от славы к славе, и воспеваеши со Ангелы Пресвятую Троицу.

И ныне: О Божественнаго промышления несказаннаго! От земных явилася еси, Пресвятая Дево Богородице, и соделалася еси мира Владычица, Мати Ипостаснаго Слова, Егоже моли, Заступнице, о спасении Нашем.

Господи, помилуй (трижды).

Седален, глас 8-й

Ангельский образ прияв, образ и подобие Творца Ангельским житием в себе возставил еси, и во образе вещественнем Образ Первообразнаго начертал еси, преподобне, и к истинному богоподобию указуеши путь.

Слава, и ныне: Непрестанно и радостно прославляет Тя Церковь, Пресвятая Владычице, чудотворными бо образы Твоими мир просвещаеши и милости великия всегда изливаеши к Тебе притекающим с верою.

Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, Солнце Праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей, Господи.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Подвигом таинственно стяжал еси в Церкви пребывание, учением ея последуя, преподобне, и, уставы Святыя Церкве исполняя, образы начертал еси священныя, ихже почитающе, вопием: слава силе Твоей, Господи.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Учение отцев Церкве ревностно исполнил еси, преподобне, волю бо свою отсек, не своя измышления, но тех видения начертал еси, смирением же в меру достигнув, Церкве свидетельство утвердил еси, зовый: слава силе Твоей, Господи.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Крест Христов, Иже есть любовь Пресвятыя Троицы, прославил еси, преподобне, Крест, Церкве утверждение, возлюбил еси, путем Крестным шествовав, сему покланятися всех зовеши, поя: слава силе Твоей, Господи.

Слава: Верою Христа в сердце вселив, блаженне Андрее, со всеми святыми постигл еси, что есть широта и долгота, глубина и высота Святыя Церкве, и иконами показуеши тайны Царствия Небеснаго, глаголя: слава силе Твоей, Господи.

И ныне: Вознесена видящи, Богородице, на Кресте, Сына и Творца Твоего, оружием в сердце уязвлена была еси, Страстем Крестным Сына Твоего состраждущи, но неизреченную познала еси радость в Воскресении Его и славною силою Христовою спасаеши Тебе молящихся.

Ирмос: От света пресекий первородный грех, яко во свете дела поют Тя, Христе, Содетеля, во Свете Твоем пути наша направи.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Сергием великим водимь, преподобне, к Трисиянному Свету пришед и Сим облистаемь, прославил еси Трисветлое Солнце, Творца и Бога, создавшаго вся.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Великия благодати сподобился еси, преподобне, умом вознесыйся к невещественному и божественному свету Пресвятыя Троицы. Сей свет видеша апостоли на Фаворе, Афонстии же отцы со святим Григорием исповедаша яко нетварную силу Божию.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

По блаженнем созерцании образа неизреченную красоту первообраза во свете Своем откры ти Господь, блаженне отче, и нас учиши честь и поклонение воздавати, не вещь почитая, но первообразную красоту.

Слава: Неизреченнаго и Божественнаго Первообраза свет и блистание отчасти показуеши, преподобне, в начертаном подобии, на негоже взирающии с молитвою дух ведения почерпают.

И ныне: Отчее Сияние пройде чрез Тя, Владычице, и, плоть от Тебе восприявше, световидно Тя преобрази, яко превышши еси Чинов Ангельских и всякия твари.

Ирмос: Пожру Ти со гласом хваления, Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися ради милости от ребр Твоих истекшею Кровию.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Толику добродетель и толико тщание о постничестве и иночестем жительстве имея, преподобне, яко точию в Божественней любви преуспевати, в земных николиже упражнятися, сего ради прославлен еси от Господа.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Имя твое и подвиги возжелал еси утаити смиренномудрия ради, отче Андрее. Видяй же тайное, яве прослави тя пред Ангелы и человеки.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Вселенную всю удивил еси, преподобне, возсиял бо еси в страждущей земли Российстей, от множества враг боримей, и тако возмогл еси миру всему право проповедати Пресвятую Троицу.

Слава: Дивныя Своя суды на Тебе яви Господь, пред Нимже тысяща лет, яко день един, избра тя в древния веки, прославити же восхоте в конце времен, во утверждение Церкви.

И ныне: Славнейшая без сравнения горних воинств, в Церкви, яже есть Тело Христово, в неизследимей глубине и средоточии пребываеши, плоть Твою Христу заимодавшая, моли Сына Твоего помиловати нас.

Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:

Кондак, глас 8-й

От юности к Божественней красоте устремляяся, чудный иконописец в земли Российстей был еси, и, богоносным твоим учителем поревновав, сиянием добродетелей украсился еси, преподобне Андрее, темже и явися Церкве нашея похвала и радование.

Паче меры всякия благодать даровася ти, преблаженне отче, святыя иконы писати, наипаче же образ Пресвятыя Троицы; Бога миру проповедуя, Бога Отца, Бога Сына, Бога Духа Святаго, Иже есть Едино Существо в Трех Ипостасех, Едино Естество в Трех Лицех, и Едина Премудрость, и Едина Сила, Едино хотение, и Едино Божество. Темже и явися Церкве нашея похвала и радование.

Ирмос: Образу златому не поклонившеся, отроцы авраамстии искушахуся, яко злато в горниле, в пещи огненней, яко в чертозе светлем, ликоваху, поюще: благословен еси, Боже отец наших.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Огнем вещественным искушаеми в пещи, трие отроцы прообразиша некогда Святую Троицу, ты же, преподобне, огнем Духа Святаго просвещаемь, нам показал еси образ Пресвятыя Троицы, да поем: благословен еси, Боже отец наших.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Истукана златаго посрамиша трие отроцы в Вавилоне, яко мертва, ты же, преподобне, учению Церкве последуя, образы свидетельствуеши о Жизнодавце, Слове Воплощеннем, да вопием: благословен еси, Боже отец наших.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Подвиги различными искушен быв, яко злато в горниле, преподобне, ныне в чертозех светлых Отца Небеснаго ликуеши, взывая: благословен еси, Боже отец наших.

Слава: В световидных твоих образех явил еси, преподобне, неизглаголанными дыханьми Духа путь к Богу, да им шествующе, глаголем: благословен еси, Боже отец наших.

И ныне: Светлый чертог непрестанного веселия являешися, Царице и Владычице, яко Тобою избавляемся адския пещи огненныя, и Твоему образу кланяющеся, поем: благословен еси, Боже отец наших.

Ирмос: Во огни пламеннем предстоят Тебе Херувими, Серафими, Господи, и вся тварь песнь Тебе поет красную: пойте, благословите, людие, превозносите Христа, Единаго Содетеля, во вся веки.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Подвиги видящи твоя, преподобне, радуется о тебе Церковь, вкупе и дивится: како приблизился еси ко огню Пресущественныя Троицы, Еяже трепещут Силы Ангельския, и не опалился еси.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Господа и святых Его лики живописуя, подвигом онех усердно подражал еси, преподобне, пламенем непрестанныя молитвы сердечныя сонмища помыслов злых попалил еси.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Архангели, Ангели и вся Небесныя Силы таинственно и со страхом прославляют Господа непрестанными гласы, ихже показал еси, яко воочию видев, сам быв земный Ангел, ныне же с ними предстоиши у Престола Святыя Троицы.

Слава: Апостоли, пророцы, святителие, мученицы, преподобнии и вси святии непрестанно прославляют Господа священными песнопеньми, ихже славу явил еси во святых твоих образех, сам быв небесный человек, ныне же с ними предстоиши у Престола Святыя Троицы.

И ныне: Яко во огнь вошла еси, Пресвятая Дево, егда изволи вселитися в Тя Слово Ипостасное, Имже обожена и преображена и тако на Небеса прията, мира не оставила еси.

Ирмос: Тя, яко село Пречистаго Слова, и приятелище Духа, и благоволения делателище поем, в Тебе бо соизменение спасения нашего соделася.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Дадеся ти благодать, преподобне, образ написати Пресвятыя Троицы в Божественнем и царстем и ангельстем подобии, показуя господственное и державное, безначальное и безконечное, яко предаша ти святии отцы.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Дивный образ Пресвятыя Троицы начертал еси Андрее преподобне, от вещнаго сего зрака ум наш и мысль вознося к Божественному, не вещь убо чтим, но Святую Троицу, честь бо, иконе воздаваемая, на первообразное восходит.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Дух Святый води твоима рукама, преподобне, егда писал еси образ Пресвятыя Троицы, в немже веру в Триединаго Бога показуеши.

Преподобне отче наш Андрее, моли Бога о нас.

Явился еси во славе, чудне Андрее, Даниилу спостнику твоему, на одре смертнем лежащу, в селения Горняя сего призывая воспети Святую Троицу, Юже на земли иконописанием прославил еси.

Слава: Славы ради Пресвятая Троицы, Еяже образ, преподобне, начертал еси, Трисвятая песнь Пресвятей и Единосущней и Животворящей Троице на земли приносится: Свят, Свят, Свят Господь Саваоф, исполнь Небо и земля славы Твоея.

И ныне: Неизреченное есть благоволение Пресвятыя Троицы к Тебе, Богородице, введением бо Твоим во Святая Святых величие Твое преднаписася, волею Отца, приятием Святаго Духа, вселением Сына Святая Святых Церкве Христовы быти сподобилася еси.

Молитва первая

О преподобне отче Андрее, зело облагодатствованный пресветлым даром видения первообразов красоты Божественныя! О дивный плоде Церкве Российския, отрасле благая Сергием великим насажденнаго древа! В грозное бо время постави тя Господь свидетеля Своего и земли нашея молитвенника велика тя содела. Кто исповесть безчисленныя труды и подвиги твоя, разум земный превосходящия и единому токмо ведомыя Господу, имиже благодать писания чудотворящих икон стяжал еси! Ты благоуханием святых твоих икон весь мир исполнил еси, наипаче образом Пресвятыя Троицы, да воззрением нань побеждается всякий грех и ненавистная рознь мира сего. О преподобне и пречудне отче, призри с высоты, идеже в Божественнем свете пребывавши, и услыши молитвы нас, грешных, и, яко имеяй дерзновение ко Пресвятей Троице, со преподобным Сергием и всеми святыми моли Владыку всех, о еже Церковь его укрепити, разобщенныя соединити, расточенныя собрати и в разумение истины всем приити, отвратити от нас праведный гнев Свой и исполнити даров Духа Святаго, любве, радости, мира, долготерпения, благости, милосердия, веры, кротости, воздержания, земное же странствие прейти нам, грешным, безбедно, в будущем же веце сподобитися с тобою и всеми святыми прославляти Пресвятую Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

О священная главо, преподобне отче, преблаженне авво Андрее! Не забуди убогих твоих до конца, но поминай нас всегда во святых и благоприятных молитвах к Богу: помяни стадо твое, еже сам упасл еси, и не забуди посещати чад твоих моли за ны, отче священный, за дети твоя духовныя, яко имеяй дерзновение к Небесному Царю: не премолчи за ны ко Господу, и не презри нас, верою и любовию чтущих тя: поминай нас недостойных у Престола Вседержителева, и не престай моляся о нас ко Христу Богу, ибо дана тебе бысть благодать за ны молитися. Не мним бо тя суща мертва: аще бо телом и преставился еси от нас, но и по смерти жив сый пребываеши, не отступай от нас духом, сохраняя нас от стрел вражиих и всякия прелести бесовския и козней диавольских, пастырю наш добрый. Аще бо и мощей твоих рака пред очима нашима видима есть всегда, но святая твоя душа со ангельскими воинствы, со безплотными лики, с небесными силами, у престола Вседержителева предстоящи, достойно веселится, ведуще убо тя воистину и по смерти жива суща, тебе припадаем и тебе молимся: молися о нас Всесильному Богу, о пользе душ наших, и испроси нам время на покаяние, да невозбранно прейдем от земли на небо, от мытарств же горьких, бесов воздушных князей и от вечныя муки да избавимся, и Небеснаго Царствия наследницы да будем со всеми праведными, от века угодившими Господу нашему Иисусу Христу: Ему же подобает всякая слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Преподобный Андрей Рублев, иконописец

Не известно в точности, когда родился Андрей Рублев, к какому сословию принадлежал, кто был его учителем в живописи. Большинство исследователей считают условно 1360 год датой рождения художника. До 1405 принял монашество с именем Андрей.

Самые ранние сведения о художнике восходят к московской «Троицкой летописи». В 1405 преподобный Андрей работал совместно с Феофаном Греком и Прохором, «старцем с Городца», над украшением иконами и фресками Благовещенского собора Московского Кремля, домового храма московских князей. Участие в почетном заказе по украшению домовой церкви Василия Дмитриевича, старшего сына Дмитрия Донского, наряду со знаменитым тогда на Руси Феофаном Греком характеризует Андрея Рублева как уже достаточно признанного, авторитетного мастера.

Следующее сообщение Троицкой летописи относится к 1408 году - вместе с Даниилом Черным Андрей Рублев работал над росписью и иконостасом Успенского собора во Владимире.

От работ Андрея Рублева и Даниила Черного во владимирском Успенском соборе до наших дней дошли иконы иконостаса, составлявшие единый ансамбль с фресками, частично сохранившимися на стенах храма. Умение объединить единым эмоциональным звучанием большие многофигурные группы составляет одну из особенностей композиционного дара Андрея Рублева.

Следующей по времени создания работой Андрея Рублева между 1408-1422 является так называемый «Звенигородский чин», один из самых прекрасных иконных ансамблей рублевской живописи. Чин состоит из трех поясных икон: Спаса, архангела Михаила и апостола Павла.

Звенигородский «Спас» как бы утрачивает известную отвлеченность образов божества и предстает очеловеченным, внушающим доверие и надежду, несущим доброе начало. Мастер наделяет Христа русскими чертами и внешне и дает их ощутить во внутреннем складе, в особой тональности состояния: ясности, благожелательности, деятельном участии.
Рублевская живопись ликов иная по сравнению с экспрессивными византийскими. Русский иконописец предпочитает мягкую светотеневую манеру, так называемую плавь, то есть плавно, «плавко», как говорили иконописцы, и в несколько слоев положенные тона, с учетом просвечивания более ярких подкладочных через прозрачные и светлые верхние.

Живопись Андрея Рублева, особенно Звенигородского чина, отличают особая чистота цвета, благородство тональных переходов, умение придать колориту светоносность сияния.
В двадцатых годах XV века артель мастеров, возглавляемая Андреем Рублевым и Даниилом Черным, украсила иконами и фресками Троицкий собор в монастыре преподобного Сергия, возведенный над его гробом. В состав иконостаса вошла как высокочтимый храмовый образ икона «Троица» - самое прославленное произведение Андрея Рублева. Существует свидетельство одного из источников XVII века о том, как игумен монастыря Никон поручил Андрею Рублеву «образ написати пресвятыя Троицы в похвалу отцу своему святому Сергию». Преподобный Сергий Радонежский твердо верил, что «взиранием на святую Троицу побеждался страх перед ненавистной рознью мира сего».

Издавна существует несколько вариантов изображения Троицы, иногда с подробностями застолья и эпизодами заклания тельца и печения хлеба (в собрании галереи это иконы Троицы XIV века из Ростова Великого и XV века из Пскова).

В рублевской же иконе внимание сосредоточено на трех ангелах, их состоянии. Они изображены восседающими вокруг престола, в центре которого помещена евхаристическая чаша с головой жертвенного тельца, символизирующего новозаветного агнца, то есть Христа. Смысл этого изображения - жертвенная любовь. Левый ангел, означающий Бога-Отца, правой рукой благословляет чашу. Средний ангел (Сын), изображенный в евангельских одеждах Иисуса Христа, опущенной на престол правой рукой с символическим перстосложением, выражает покорность воле Бога-Отца и готовность принести себя в жертву во имя любви к людям. Жест правого ангела (Святого Духа) завершает символическое собеседование Отца и Сына, утверждая высокий смысл жертвенной любви, и утешает обреченного на жертву.

Глубина осведомленности Андрея Рублева в области древних символических образов и их толкований, умение соединить их смысл с содержанием христианского догмата предполагают высокую образованность, характерную для тогдашнего просвещенного общества и, в частности, для вероятного окружения художника.

Последняя работа преподобного Андрея относится к 1427-1430 – это создание росписи Спасского собора Спасо-Андроникова монастыря в Москве.
29 января (11 февраля) 1430 преподобный Андрей отошел ко Господу и погребен в Спасо-Андрониковом монастыре.

Андрей Рублев - имя, ставшее символом Святой Руси, символом непостижимого древнерусского искусства, символом великого русского человека, каким он может и должен быть. Непостижимая для современного человека чистота, мудрость и одухотворенность сквозят во всех его немногочисленных работах, дошедших до наших дней. Ныне в Спасо-Андрониковском монастыре располагается музей имени Андрея Рублева.

Преподобный Андрей Рублев, иконописец, канонизирован Поместным Собором РПЦ 1988 года. Память преподобного Андрея Рублева празднуется в день его тезоименитства 4 (17) июля.
Первую икону преподобного Андрея с житием написала Ирина Васильевна Ватагина; задача эта была поставлена перед нею еще о. Всеволодом Шпиллер, благословившим создание иконографии.